Transaksi Online Nasabah Kartu Kredit Pada Consumer Loan Center PT. Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk Cabang Denpasar

Main Article Content

I Gusti Ayu Diah Pramesti Dewi
Fakultas Hukum, Universitas Pendidkan Nasional
Anak Agung Ayu Ngurah Sri Rahayu Gorda
Fakultas Hukum, Universitas Pendidkan Nasional

This study aims to determine how the bank's responsibility for credit card customers who experience losses in online transactions at the Consumer Loan Center of PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk Denpasar Branch and efforts to resolve credit card customer losses in online transactions at the Consumer Loan Center of PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk Denpasar Branch. This research uses empirical research methods that examine data through primary and secondary data analysis. The results of this study indicate that the responsibility of the Consumer Loan Center of PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk Denpasar Branch is to provide compensation if the results of the investigation prove that the loss was caused by the fault of Bank Negara Indonesia. Efforts to resolve credit card customer losses in online transactions at the Consumer Loan Center PT. Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk Denpasar Branch were resolved through internal settlement by Bank Negara Indonesia, namely by submitting an apology statement and providing compensation to credit card customers.


Keywords: Credit Card, Online Transactions, Liability
Arifin, A. (2002). Tip Dan Trik Memiliki Kartu Kredit. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Beli, K. D. T. J. (2020). Upaya Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Dalam Transaksi Jual Beli Menggunakan Jasa E-Commerce.
Harahap, R. R. M. (2018). Tinjauan Yuridis Penyelesaian Sengketa Atas Pemakai Kartu Kredit Tipe Gold Dengan Bank Penerbit Kartu Kredit (Studi Putusan No. 161/Pdt-G/2017/Pn. Mdn).
Hendarsyah, D. (2020). Analisis Perilaku Konsumen Dan Keamanan Kartu Kredit Perbankan. Jps (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 85–96.
Herryiani, M. F., & Hutajulu, M. J. (2020). Pengesampingan Pasal 1266 Dan Pasal 1267 Kuhperdata Dalam Perjanjian Kartu Kredit. Jurnal Ilmu Hukum: Alethea, 4(1), 1–20. Https://Doi.Org/10.24246/Alethea.Vol4.No1.P1-20

Kusuma, G. W. (2021). Perlindungan Konsumen: Telaah Kajian Jual Beli Online Melalui Sistem Rekening Bersama (Rekber). S1 Hukum Ekonomi Syariah/Muamalah Iain Syekh Nurjati Cirebon.
Lukito, I. (2017). Tantangan Hukum Dan Peran Pemerintah Dalam Pembangunan E-Commerce. Jurnal Ilmiah Kebijakan Hukum, 11(3), 349–367. File:///C:/Users/User/Downloads/309-1325-1-Pb.Pdf
Marginingsih, R., & Sari, I. (2019). Nilai Transaksi Non Tunai Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Indonesia Periode 2014-2018. Inovator, 8(2), 13–24.
Pratiwi, W. S. (2018). Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Atas Penggesekan Ganda (Double Swipe) Kartu Kredit Pada Transaksi Non Tunai Dihubungkan Dengan Undang-Undang Nomor 10 Tahun 1998 Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1992 Tentang Perbankan. Fakultas Hukum Universitas Pasundan.
Qamar, N., Syarif, M., Busthami, D. S., Hidjaz, M. K., Aswari, A., Djanggih, H., & Rezah, F. S. (2017). Metode Penelitian Hukum (Legal Research Methods). Cv. Social Politic Genius (Sign).
Rasuh, D. J. (2016). Kajian Hukum Keadaan Memaksa (Force Majeure) Menurut Pasal 1244 Dan Pasal 1245 Kitab Undang-Undang Hukum Perdata. Lex Privatum, 4(2).
Sari, D. K. (2020). Analisis Pengaruh Transaksi Pembayaran Non Tunai Terhadap Jumlah Uang Beredar Di Indonesia. Journal Of Economics Development Issues, 3(2), 361–376.
Sinaga, N. A. (2020). Implementasi Hak Dan Kewajiban Para Pihak Dalam Hukum Perjanjian. Jurnal Ilmiah Hukum Dirgantara, 10(1).
Sumartik, S., & Hariasih, M. (2018). Buku Ajar: Manajemen Perbankan. Umsida Press.
Wardani, F. A. (2016). Kartu Kredit Syariah Dalam Tinjauan Islam. Iqtishodia: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2), 33–44.