IMPLEMENTATION OF CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT BASED OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE DHARMA BOOST MARKETING PROGRAM

Main Article Content

cantika kusuma
Endy Gunanto Marsasi
Universitas Islam Indonesia

Dharma Mitra Abadi is a leader in the DIY and Central Java regions which uses the best branded tools, continues to maintain and develop the quality of its services. Committed with PT. Abbott with the best brand diagnostic tools, until appointed as the sole agent. PT. Dharma Mitra Abadi is a medical device company that utilizes direct marketing to promote its products. The company has implemented the Dharma Boost program, which utilizes digital media and e-commerce tools such as online electronic applications, websites, mobile applications, social media, animation, video, data visualization, and location-based services. This research aims to evaluate and improve the effectiveness of these existing programs within the company. The research method used is qualitative, including direct observation, in-depth interviews, collection of documentation, and analysis of company secondary data. The research is being conducted within the marketing division of the company. The goal is to help the company innovate and address any marketing challenges. By incorporating Artificial Intelligence into its Customer Relationship Management, PT. Dharma Mitra Abadi hopes to optimize its use of digital marketing.

Endy Gunanto Marsasi, Universitas Islam Indonesia

Dr. Endy Gunanto Marsasi, MM

Adalah Dosen manajemen pemasaran di Fakultas Bisnis dan Ekonomika Iniversitas Islam Indonesia (FBE UII). Menyelesaikan pendidikan S1 (UGM) di tahun 1995, dan S2 dari program Magister Manjemen FEB Universitas Gadjah Mada pada tahun 1998, dan menyelesaikan pendidikan Doktor ilmu Manajemen dengan konsentrasi pemasaran di FEB Universitas Gadjah Mada pada tahun 2010. Saat ini penulis mengajar untuk tingkat sarjana dan Magister Manajemen Fakultas Bisnis dan Ekonomika UII untuk mata kuliah konsentrasi pemasaran. Penulis juga menjabat sebagai pengurus Indonesia Marketing Asosiasi (IMA) kebidangan sertifikasi dan akademik untuk chapter Sleman 2019-2021 dan 2022-2024, dan dipercaya sebagai menjadi Dewan pengawas corporate pada salah satu perusahaan skala nasional. Penulis dipercaya sebagai ketua pengembangan kurikulum dan pelaksanaan Sekolah Manajer sebagai program pendukung Magister Manajemen MM FBE UII dengan peserta kalangan UMKM skala menengah ke atas. Beberapa tulisan di jurnal internasional dan nasional terakreditasi pernah dilakukan, dan menjadi reviewer pada beberapa jurnal.Saat ini penulis aktif melakukan penelitian di bidang perilaku konsumen yang berkaitan perkembangan perilaku pasar di era revolusi industri 4.0. Pengakuan sebagai peneliti dapat dikonfirmasi dari beberapa ID yang dimiliki yakni Id Sinta : 6805327;Id Google Scholar: jbFhpvIAAAAJ; Id Scopus: 57224778678; Id Researcher (WOS): GQA-4768-2022; Id Garuda : 3306613; Id Orchid: https://orcid.org/0000-0002-4130-7645